فضیلت گریه بر امام حسین ع
گريه بر امام حسين (علیه السلام) ؛ هدف يا وسيله
هر که در مرثيه حسين (عليه السّلام) شعري بگويد و بگريد و بگرياند، حق تعالي او را بيامرزد و بهشت را براي او واجب مي گرداند. هميشه زبان، مترجم عقل بوده ولي ترجمان عشق، چشم است. آنجا که اشکي از روي احساس و درد و سوز ميريزد، عشق حضور دارد ولي آنجا که زبان با گردش منظم خود جمله هاي منطقي ميسازد عقل حاضر است. بنابراين همانطور که استدلالات منطقي و کوبنده مي تواند همبستگي گوينده را با اهداف رهبران مکتب آشکار سازد قطره اشک نيز مي تواند اعلان جنگ عاطفي بر ضد دشمنان مکتب محسوب گردد. از اين رو گريه حضرت زينب عليهاالسلام بر اهل بيت عليهم السّلام گريه عاطفي و گريه پيام آور و يک نوع نهي از منکر و شعار شورانگيز و سوزاننده و رسواگر طاغوتيان و ستمگران بود. بر همين اساس است که پيامبر اکرم و امامان عليهم السّلام کسي را که آمادگي گريه کردن ندارد به تباکي (خود را به شکل گريه درآوردن) دعوت کرده اند تا ياد حسين در همه قرون و اعصار در خاطره ها زنده بماند.در اجر و ثواب گريه بر امام حسين عليه السّلام
اجر و مزد گريه براي آن حضرت بسيار عظيم و بزرگ است و خداوند خود ضامن آن مي باشد. گريه براي آن حضرت سختي هاي زمان احتضار را از بين مي برد زيرا امام صادق عليه السّلام به مسمع بن عبدالملک فرمودند: آيا مصائب آن جناب (امام حسين عليه السّلام) را ياد مي کني؟ عرض کرد: بلي والله مصائب ايشان را ياد کرده و گريه ميکنم. حضرت فرمودند: آگاه باش که خواهي ديد در وقت مردن پدران مرا که به ملک الموت وصيت تو را مي کنند که سبب روشني چشم تو باشد. همچنين فرمودند: اي مسمع گريه بر احوالات حسين (عليه السّلام) سبب مي شود که ملک الموت بر تو مهربان تر از مادر گردد. گريه بر حضرت اباعبدالله الحسين (عليه السّلام) باعث راحتي در قبر، فرحناک و شادان شدن مرده، شادان و پوشيده بودن او در هنگام خروج از قبر است در حالي که او مسرور است فرشتگان الهي به او بشارت بهشت و ثواب الهي را مي دهند. اجر و مزد هر قطره آن اين است که شخص هميشه در بهشت منزل کند.(1) گريه کننده بر امام حسين عليه السّلام در بهشت با ايشان و هم درجه ايشان خواهد بود.(2) شيخ جليل جعفر بن قولويه در کامل از ابن خارجه روايت کرده است: روزي در خدمت امام صادق عليه السّلام بوديم و امام حسين عليه السّلام را ياد کرده و از او نام برديم. حضرت صادق عليه السّلام بسيار گريستند و ما نيز به تبع ايشان گريستيم. پس حضرت صادق عليه السّلام فرمودند که امام حسين عليه السّلام مي فرمود من کشته گريه و زاري (اشکم) هستم نام من در نزد هيچ مؤمني برده نمي شود مگر آن که محزون و گريان مي شود. در روايت آمده است هيچ روزي نبود که اسم امام حسين عليه السّلام در نزد امام صادق عليه السّلام برده شود و آن امام در آن روز تبسمي بر لب بياورند. آن حضرت در تمام روز گريان و محزون بودند و مي فرمودند: امام حسين عليه السّلام سبب گريه هر مؤمن است.ارزش قطره اشک براي امام حسين عليه السلام
قطره اي از آن اگر در جنهم بيفتد آتش و حرارت آن را خاموش مي کند. ملائکه خود آن اشکها را گرفته و در شيشه اي ضبط مي کنند. (9) براي هر عملي ثواب محدودي است جز ثواب آن اشک که اجر آن محدوديتي و يا اتمامي ندارد.چشم گريان در عزاي امام حسين عليه السّلام و ارزش آن
اگر اشک بر امام حسين عليه السّلام داراي اين همه اعتبارست يقينا چشمي که در عزاي او گريان باشد نيز خواص و ويژگي هاي مربوط به خود را دارد.خواص چشم گريان در عزاي امام حسين عليه السلام
آن چشم در نزد خداوند از تمام چشمها محبوب تر است.(10) همه چشمها در روز قيامت گريانند مگر چشمي که بر امام حسين عليه السّلام گريه کرده باشد. (11) آن چشم روشن شود به نور کوثر و نظر به آن. (12) آن چشم را ملائکه تبرّک ميکنند و اشک را خود از آن پاک ميکنند.(13)خواص گريه براي امام حسين عليه السلام
هر کسي که تا به حال خداوند اين مرحمت را در حق او نموده باشد و توانسته باشد قطره اشکي در عزاي آن حضرت از ديدگان جاري سازد به خوبي آثار و برکات نوراني و حالات معنوي وصف ناشدني آن را در يافته اما گريه براي آن حضرت خواصي مربوط به خود را دارد که ما اجمالاً بعضي از آن را ذکر مي کنيم: صله حضرت محمد صلي الله عليه و آله است. (14) مساعدت و ياري حضرت زهرا سلام الله عليها است زيرا آن مکرمه هر روز در عزاي فرزندنش مي گريد. (15) اداء حق پيامبر صلي الله عليه و آله، خدا و ائمه هدي عليهم السّلام است. (16) گريه براي آن حضرت تأسي به انبياء ، ملائکه و عبادالصالحين خداوند است. اداء مزد رسالت پيامبر است زيرا در قرآن آمده که مزد رسالت پيامبر مودّت ذي القربي (دوستي با خاندان رسول خدا) است. ترک آن جفا به آن حضرت است. (17) تسلي دهنده دل از جميع گريه ها و اندوه ها است. (18)خواص مجالس ذکر مصائب امام حسين عليه السّلام
کساني که در مجالس ذکر او شرکت مي کنند به خوبي حال و هواي آنجا را درک کرده و ارتباط معنوي عميقي با حضرتش برقرار مي سازند، اما بر طبق احاديث و روايات متعدد مجالس آن حضرت داراي ويژگي هايي است: 1- هر کس بنشيند در مجالسي که در آن به امر ائمه عليهم السّلام پرداخته شده و ذکر مصائب آنان است دل او نمي ميرد در آن روزي که دلها مي ميرند. (19) 2- اينگونه مجالس محبوب خدا ، رسول او و ائمه عليهم السلام مي باشد.(20) 3- نَفَس فرد عزادار در آن مجلس تسبيح خداوند است.(21) 4- اين مجالس محل نَظَر حضرت امام حسين عليه السّلام است. زيرا آن جناب در عرش است و از آنجا به سوي سرزمين کربلا و زوّار و گريه کنندگان خود نظاره مي کنند. (22) 5- ملائکه مقرب خداوند درآن مجلسي حاضر مي شوند. 6- مجلس عزاي امام حسين عليه السّلام هر جا بر پا شود آنجا قبه و بارگاه اوست . 7- معراج گريه کنندگان است زيرا که محل نزول صلوات و رحمت الهي و غفران ذنوب و ... است. 8- اين مجالس از ديگر مجالس اشرف و افضل است.(23)پي نوشت ها :
1- بحارالانوار ، ج44، ص289 و کامل الزيارات باب32، ص101 2- بحارالانوار /278/44/ امالي صدوق مجلسي 17/ ص68 3- منتهي الآمال ، ج 1، ص 538 4- منتهي الآمال ، ج 1، ص 539 5- منتهي الآمال ، ج 1، ص 540 6- منتهي الآمال ، ج 1، ص 541 7- منتهي الآمال ، ج 1، ص 542 8- منتهي الآمال ، ج 1، ص 543 9- منتخب طريحي/140/2 10- بحارالانوار /207/45، کامل الزيات باب26 ص81 11- بحارالانوار /293/44، عوالم /534/17 12- بحارالانوار /290/44، کامل الزيارات باب 32 ص102 13- بحارالانوار /305/44، تفسير امام حسن عسگري (عليه السّلام) ص369 14- بحارالانوار /207/45، کامل الزيارات باب 26 ص81 15- بحارالانوار /209/208/45، کامل الزيارات باب ص82 16- بحارالانوار /207/45، کامل الزيارات باب 26 ص81 17- بحارالانوار ، ج 45، ص 205 وکامل الزيارات ، باب 26، ص 79 18- ترجمه خصائص الحسينيه ، ص 257 19- بحارالانوار /278/44، امالي صدوق مجلسي 17 ص68 20- بحارالانوار /282/42، قرب الاسناد ص) 18 21- بحارالانوار /278/44، امالي صدوق ، مجلس 17، ص 68 22- بحارالانوار /292/44، کامل الزيارات باب 32ص103 23- ترجمه خصائص الحسينيه ، ص 256